szkola-1

Gmina przystąpiła do projektowania ulicy Spacerowej, która stanowi przedłużenie ulicy Julianowskiej w kierunku Lasu Kabackiego. To dobry moment, aby zadać tytułowe pytanie.

Ulica pełni dwojaką rolę – obsługuje komunikacyjnie okolicę, co oczywiste, ale determinuje też charakter tej okolicy. Każdy z nas widzi różnicę pomiędzy ulicą Kombatantów w Julianowie a ul. Julianowską. Potrzebne są nam szerokie ulice, które spełniają ważną funkcję komunikacyjną, ale i mniejsze, „osiedlowe” ulice, którymi nie pędzą już setki samochodów na godzinę.

Jaka więc powinna być ulica Spacerowa? Można ją podzielić na 2 części:

  • odcinek przy Zespole Szkół Podstawowych przy Kameralnej, obejmujący skrzyżowanie Kameralna/Julianowska/Spacerowa i dalej na północ w kierunku dróg gminnych oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako 3KDD i 4KDD. Ten odcinek powinien zapewnić obsługę komunikacyjną szkoły, którą na co dzień odwiedza tysiące dzieci i rodziców. Tam znajdują się przystanki komunikacji miejskiej i zbiegają się 2 linie autobusowe w dwóch kierunkach. Rodzice odwożą dzieci do szkoły, trzeba przewidzieć miejsca postojowe i zapewnić płynność ruchu. Samo skrzyżowanie to też ogromny potencjał na przestrzeń publiczną, gdzie przystanki autobusowe mogą wkomponować się w plac, na którym dzieci, młodzież i dorośli zbierają się przed czy po zajęciach.
  • odcinek od 4KDD do ul. Działkowej. Ten odcinek to ulica, której nazwa odzwierciedla jej dzisiejszy charakter. Tędy rodzice z dziećmi idą na spacer w kierunku Lasu Kabackiego. Czy po wybudowaniu tej ulicy powinna ona zachować spacerowy charakter czy zamienić się w kolejną „ulicę Wilanowską”?

Przy projektowaniu ulicy należy również wziąć pod uwagę, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego odległość pomiędzy tzw. liniami rozgraniczającymi pasa drogowego dla ul. Spacerowej to 15 m. Linie te „wchodzą” w istniejącą zabudowę w okolicach szkoły i dalej w grunty, których gmina nie jest właścicielem. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile konieczne jest wywłaszczanie właścicieli z fragmentów działek i przesuwanie ogrodzeń. 15 metrów to tyle co ul. Wilanowska. Może uda się tak zaprojektować ulicę, by zminimalizować ingerencję w istniejącą zabudowę przy zachowaniu niezbędnej funkcjonalności. To nie tylko unikanie konfliktów społecznych ale też mniejsze koszty i szansa na szybszą budowę. Dla przykładu: projektowanie ulicy Julianowskiej ciągnęło się przez wiele lat, trzeba było wywłaszczyć grunty od kilkuset właścicieli i wypłacić wielomilionowe odszkodowania. Nie dość że drogo to długo.

Na te i inne pytania powinni odpowiedzieć projektanci od dróg i przestrzeni publicznej, przedstawiając nam koncepcję tej ulicy.

Wiemy już, że spotkanie na którym urzędnicy i projektanci przedstawią nam swoje propozycje odbędzie się 16 listopada, o godz. 18.00 w ZSP przy ul. Kameralnej w Józefosławiu.

Jak zawsze zachęcam wszystkich do udziału, zapoznania się z propozycjami i zgłoszenia swoich uwag.

 

Robert Widz

Radny Rady Miejskiej w Piasecznie

28.10.2016 r.

 

3 komentarzy:
  1. Alicja Kochanowska
    Alicja Kochanowska says:

    Oczywiście, że w stronę lasu powinien być spacerowy odcinek ulicy.
    Wilanowska jest obok,, bez chodnika. Musi być równolegle spokojniejsza ulica

    Odpowiedz
  2. Przemek
    Przemek says:

    Czy to jest prawdą, miasto nie stosuje się do MPZP?

    Przy projektowaniu ulicy należy również wziąć pod uwagę, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego odległość pomiędzy tzw. liniami rozgraniczającymi pasa drogowego dla ul. Spacerowej to 15 m. Linie te „wchodzą” w istniejącą zabudowę w okolicach szkoły i dalej w grunty, których gmina nie jest właścicielem.

    Odpowiedz
    • Robert Widz
      Robert Widz says:

      ??? a co ma Pan na myśli? W miejscowym planie określone są linie rozgraniczające pasa drogowego. Projektant musi wziąć pod uwagę zapisy planu. Należy pamiętać, że w procedurze ZRID gmina może projektować inwestycję drogową niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Parametry drogi wynikają z warunków technicznych, można zatem zaprojektować drogę, która mieści się w istniejących liniach rozgraniczających pasa drogowego, ale nie ma obowiązku projektowania drogi w całej szerokości pasa drogowego. W takim przypadku można uniknąć wywłaszczeń gruntów.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.