Uwagi do koncepcji ulicy Spacerowej, po spotkaniu z mieszkańcami w dniu 16.11.2016 r, przesłane do Urzędu Miasta i Gminy w dniu 18.11.2016 r.
Wariant nr 4 wywołał najwięcej negatywnych głosów. W szczególności dotyczyły one wyjazdu z „Zielonego Osiedla” i przystanku na Kameralnej. W zasadzie nie zauważono przestrzeni publicznej, która została wyodrębniona z obecnej zatoki autobusowej oraz poszerzenia chodnika do 3.5 m w miejscu przystanku autobusowego na ul. Kameralnej.
Pojawiła się propozycja wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na fragmencie ul. Spacerowej i na ul. Kameralnej, która w połączeniu z ul. 3KDD stanowiłaby układ komunikacyjny wokół szkoły.
Propozycja jednokierunkowego ruchu warta jest rozważenia z następujących względów:
Nakaz skrętu w lewo z Julianowskiej w Kameralną spowodowałby przeniesienie ruchu w kierunku Działkowej na ul. Wilanowską, zachowując spokojny charakter ulicy Spacerowej na odcinku od 3 KDD do ul. Działkowej.
Po realizacji połączenia ul. Cyraneczki z ul. Kuropatwy, kierowcy jadący ul. Kameralną w kierunku ul. Puławskiej mogliby skręcić w lewo w kierunku Cyraneczki lub w prawo w kierunku ul. Działkowej. Odległości od Kameralnej do tych ulic są mniej więcej takie same, Cyraneczki wygodniejsza – mogłoby to spowodować, że dojazd do Puławskiej przez Cyraneczki byłby preferowany.
W przypadku zachowania możliwości przejazdu przez skrzyżowanie Julianowska/Kameralna na wprost ul. Spacerową, kierowcy wybieraliby raczej dojazd do Działkowej ulicą Spacerową.
Podobnie dla osób, przyjeżdżających do szkoły od ul. Wilanowskiej – musieliby jechać 3KDD i dalej Spacerową. Po wysadzeniu dzieci mogą dojechać Julianowską (ok. 150 m) do Cyraneczki i dalej albo w kierunku Puławskiej albo w kierunku Kierszka (przy realizacji Cyraneczki do torów kolejowych i 10 KDL).
Stanowiłoby to dość spójną koncepcję układu komunikacyjnego tego rejonu, z preferencją wykorzystania ul. Cyraneczki jako głównego szlaku komunikacyjnego.
Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Kameralnej i Spacerowej pozwoliłoby wykorzystać prawą część jezdni na przystanek autobusowy i strefę tzw. „Kiss&Ride”. Należałoby wprowadzić zakaz parkowania w określonych godzinach.
Przystanki autobusowe mogłyby zostać rozdzielone:
- autobusy jadące w kierunku Piaseczna miałyby trasę: Wilanowska, 3KDD, Spacerowa i przystanek na Spacerowej
- autobusy jadące w kierunku Warszawy miałaby przystanek na ul. Kameralnej
Usytuowanie przystanków po obu stronach placu daje możliwość również uporządkowania przestrzeni – stworzenie dużego placu zintegrowanego z przystankami.
Skrzyżowanie (rondo) Julianowska Kameralna można wtedy zlokalizować maksymalnie po południowej stronie i rozwiązać w ten sposób wjazd na „Zielone Osiedle” (poza skrzyżowaniem, z nakazem jazdy w lewo).
Jednokierunkowa Spacerowa, po rezygnacji z miejsc parkingowych przy szkole (prawy pas jezdni to załatwi), jezdnię można przesunąć na zachód, tworząc miejsce na 3m ciąg pieszo-rowerowy, będący przedłużeniem ciągu z ul. Julianowskiej. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale skoro taki ciąg już jest, kontynuacja w kierunku Lasu Kabackiego jest zasadna. Tym ciągiem rowerzyści mogliby poruszać się w kierunku Lasu Kabackiego, pomimo zakazu wjazdu dla samochodów. Ponadto takie rozwiązanie pozwala też na zmniejszenie ingerencji w działki po wschodniej stronie Spacerowej, podobnie jak w wariancie 4. To powinno być w dalszym ciągu priorytetem. Na tym odcinku potrzebny byłby pas szerokości 11m (chodnik 2m, jezdnia 5,5 m, ciąg pieszo rowerowy 3m i 0.5 m do ogrodzeń). Można jeszcze zawęzić szerokość jezdni, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Jeden kierunek Spacerowej mógłby obowiązywać od 4KDD do Kameralnej – tak by umożliwić ruch z 4KDD w kierunku 3KDD i Wilanowskiej.
Na Kameralnej można rozważyć poszerzenie chodnika kosztem jezdni – przy jednym kierunku ruchu byłoby to możliwe. Piesi wysiadający z samochodów mieliby więcej przestrzeni na poruszanie się w kierunku wejścia do szkoły. Ewentualnie można to zrobić kosztem przesunięcia ogrodzenia szkoły, jeżeli jezdnia miałaby pozostać w tej samej szerokości.
Należałoby też policzyć ilość miejsc parkingowych, powstałych na ulicy Spacerowej i Kameralnej i porównać z ilością miejsc na dzierżawionej działce. Być może pozwoliłoby to zrezygnować z wprowadzania zmiany w mpzp – właściciel działki nie godzi się obecnie na zmianę przeznaczenie tej działki pod parking.
Z poważaniem,
Robert Widz
Kierowanie strumienia samochodów w ul. Cyraneczki będzie efektywne m.in. pod warunkiem ustawienia świateł na skrzyżowaniu z Wilanowską. Czy są w planach? Obecnie przecięcie Wilanowskiej ok 8 rano to doświadczenie dla osób o silnych nerwach.
Bardzo słuszna uwaga. Nie wyobrażam sobie, aby po udrożnieniu ul. Cyraneczki gmina nie przeanalizowała i wprowadziła zmian w organizacji ruchu na ul. Cyraneczki. Zawnioskowaliśmy do burmistrza o wprowadzenie do budżetu gminy na 2017 zadania pt. „Analizę organizacji ruchu w ciągu ulicy Cyraneczki od Julianowskiej do Ogrodowej/Osiedlowej i zabezpieczenie środków finansowych na realizację zaproponowanych zmian”. Mamy nadzieję, że zadanie znajdzie się w budżecie.
Rzeczywiście, by Cyraneczki mogła być drogą preferowaną w kierunku Puławskiej, muszą być ronda lub światła. Na pewno przydałaby się też Krótka. Aż prosi się remont tej drogi, bo trudno się zmieścić gdy mijają się 2 auta. Na pewno Cyraneczki plus Krótka to byłoby rozwiązanie godne bogatej gminy Piaseczno. I te dwie ulice wreszcie rozładowałyby ruch.
Według mnie bardzo prostym i tanim rozwiązaniem są ronda kompaktowe które nie utrudniaja poruszania się autobusem. Rondo z płaskim środkiem. Tanio i sprytnie. Pozdrowiam