Dziś odbędą się warsztaty dotyczące układu drogowego w Józefosławiu – w ramach konsultacji przeprowadzanych przez Urząd Miasta i Gminy w procesie wyłożenie propozycji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Józefosławia do publicznej wiadomości. Chcemy usłyszeć od projektantów i urzędników, dlaczego zaproponowali takie a nie inne rozwiązania, jakie są konsekwencje obecnego układu drogowego i jakie są zagrożenia, wynikające ze wzrastającego zaludnienia Józefosławia.
W dyskusji i podczas warsztatów dobrze jest rozmawiać o faktach a nie o wyobrażeniach. Argumenty powinny być poparte danymi, które umożliwią nam lepiej unaocznić i zrozumieć problem a w efekcie szukać jego rozwiązania. Przez kilka miesięcy zabiegałem o to, by Gmina przeprowadziła badania natężenia ruchu, które nie tylko pokazałoby liczby pojazdów na poszczególnych skrzyżowaniach ale pozwoliłoby się zorientować w potokach samochodów. Jak wiadomo, kierowcy jawią się najlepszymi ekspertami w dziedzinie dróg – tylko że opinii i pomysłów wśród kierowców jest wiele, często ze sobą sprzecznych. Typowym przykładem jest dyskusja: światła czy rondo?
Myślę, że podstawą wszelkiej debaty (a w konsekwencji decyzji) są konkretne dane i opinie ekspertów, którzy drogami się zajmują. Ponieważ nie udało się zrealizować pomiarów przez gminę, w obliczu remontów i budowy lokalnych ulic a w związku z pracami nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, razem z kilkoma osobami ze stowarzyszenia Pomysł na Józefosław (i nie tylko) zdecydowaliśmy się społecznie zrobić takie pomiary sami. Jako że temat wcale nie prosty, w szczególności w fazie opracowania danych, zajęło nam to trochę czasu. Teraz jest to jednak bardzo dobry moment, aby pokazać wyniki pomiarów.
Poniżej przedstawiamy raport, który w skondensowanej formie jest łatwiej analizować.
Nie będziemy tu i teraz wyciągać wniosków. Niech każdy sam obejrzy liczby i sobie je interpretuje. My przekazujemy komplet danych Gminie, aby eksperci mogli wykorzystać te dane w swoich działaniach dla naszej okolicy.
Pomiary zostały wykonane na skrzyżowaniach: Wilanowska/Geodetów, Wilanowska/Cyraneczki, Wilanowska/Działkowa, Julianowska/Geodetów (13.09.2016 r.), Osiedlowa/Krótka/Bażancia (29.11.2016 r.) oraz na ulicy Ogrodowej (24.11.2016 r.). Pomiarów dokonał zespół w składzie: Michał Baranowski, Paweł Chorzempa, Jacek Sut i Robert Widz. Razem z Anią Czerwieniec dzielnie liczyliśmy samochody na skrzyżowaniach, dzięki czemu powstał ten raport.
Robert Widz
30.11.2016 r.
Raport w postaci pliku pdf można zobaczyć tutaj.
Kawał roboty. Tylko błagam LICZBA nie ILOŚĆ. ILOŚĆ to może być mąki a pojazdów jest liczba. Policzone przez Panstwa:-)
Uff, co mam powiedzieć. Poprawiłem.. I zawsze poprawię, jak znajdą się takie błędy 🙂 Dziękuję za uwagę.
Bardzo ciekawa analiza i a poświęcenie osób liczących warte docenienia. Przecież była to dla radnych uciążliwa praca w szkodliwych (smrodliwych) warunkach. Niemniej teraz naocznie można się przekonać koło jakich „zielonych płuc” mieszkamy. Tysiąc aut na godzinę to dużo za dużo i chyba las tego nie „przerobi”. Z układu dróg widać wyraźnie, że brakuje swobodnego wyjazdu przedłużeniem ul. Cyraneczki do ul. Puławskiej i/lub inną równoległą do niej, zbierającej ruch z Wilanowskiej w stronę ul. Puławskiej. Inaczej J&J wkrótce się zatka, a mieszkańcy się uduszą od spalin.
Bardzo potrzebne dane!
Domyslam sie ile wysilku kosztowaly pomiary (liczba wypitych kaw 🙂 )
Tym bardziej dziekuje!
PS 1
O wyzszosci „ilosci samochodow” nad liczba i vice versa 🙂
https://kulturystykajezyka.wordpress.com/2016/02/29/ilosc-i-liczba/
Niestety jestem ze szkoly prof. Doroszewskiego…
PS 2
Jaka byla metoda pomiarow? Tak z czystej ciekawosci…
Liczba już jest.. A metoda pomiarów była prosta: nagranie filmów na skrzyżowaniach i postprodukcja :). Oczywiście metoda postprodukcji jest najciekawsza (która zresztą ewoluowała z każdym kolejnym skrzyżowaniem). Jedna osoba ogląda film i dyktuje kod w zależności od strony i kierunku w którym porusza się pojazd. Na skrzyżowaniu czterowlotowym jest więc 12 kodów, dzięki czemu wiemy nie tylko ile jest samochodów ale skąd i w którą stronę jadą. Do tego znacznik czasu. Potem już „tylko” tabela przestawna w excelu, która wszystko zlicza i przeniesienie tego na schemat skrzyżowania. Na końcu szukanie najbardziej czytelnej formy raportu. Diagramów (i cyferek) jest tak dużo, że można się gapić w nie godzinami..
Świetna robota! Ogromnie dziękuję!
Z danych wynika że między 8:00 – 9:00,
44% ruchu przez Józefosław do Puławskiej to może być tranzyt (przez Julianowską),
żeby objechać niewydolną Okulickiego/Puławska.
Dodatkowo, z danych wynika że tylko między 7:00 – 9:00 (przez 2 h),
z J&J wyjeżdża prawie 5 tys samochodów, przy zameldowanych 10 tys mieszkańców.
Widać jak bardzo potrzebujemy budowy Cyraneczki do Puławskiej!
Panie Radny, czy jednocześnie z ulicą Cyraneczki może powstawać ulica Krótka? Aż się prosi, by Krótką można było w normalnych warunkach dojechać do Bażanciej. Bez utonięcia w błocie na polu. Pamiętam, że gdzieś już pan pisał o tym, że właściciel pola się nie zgadza na odsprzedanie metra czy dwóch, ale to chyba kwestia ceny albo Zridu. A Krótka jest naprawdę jedną z kluczowych ulic łączących naszą wieś z Puławską. I można przejechać normalnie, bez korków ulicą Bażancią, nawet pomimo zabójczych progów. Krótka i Cyraneczki jak najszybciej!
Trwa projektowanie i uzyskanie decyzji ZRID dla ul. Krótkiej. Nie można określić terminu, gdyż konieczne jest uzyskanie zgody właściwego ministerstwa na odstępstwo o standardów technicznych dla drogi gminnej. Dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID będzie można przystąpić do jakichkolwiek prac na tej ulicy.