Dziś odbędą się warsztaty dotyczące układu drogowego w Józefosławiu – w ramach konsultacji przeprowadzanych przez Urząd Miasta i Gminy w procesie wyłożenie propozycji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Józefosławia do publicznej wiadomości. Chcemy usłyszeć od projektantów i urzędników, dlaczego zaproponowali takie a nie inne rozwiązania, jakie są konsekwencje obecnego układu drogowego i jakie są zagrożenia, wynikające ze wzrastającego zaludnienia Józefosławia.

W dyskusji i podczas warsztatów dobrze jest rozmawiać o faktach a nie o wyobrażeniach. Argumenty powinny być poparte danymi, które umożliwią nam lepiej unaocznić i zrozumieć problem a w efekcie szukać jego rozwiązania. Przez kilka miesięcy zabiegałem o to, by Gmina przeprowadziła badania natężenia ruchu, które nie tylko pokazałoby liczby pojazdów na poszczególnych skrzyżowaniach ale pozwoliłoby się zorientować w potokach samochodów. Jak wiadomo, kierowcy jawią się najlepszymi ekspertami w dziedzinie dróg – tylko że opinii i pomysłów wśród kierowców jest wiele, często ze sobą sprzecznych. Typowym przykładem jest dyskusja: światła czy rondo?

Myślę, że podstawą wszelkiej debaty (a w konsekwencji decyzji) są konkretne dane i opinie ekspertów, którzy drogami się zajmują. Ponieważ nie udało się zrealizować pomiarów przez gminę, w obliczu remontów i budowy lokalnych ulic a w związku z pracami nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, razem z kilkoma osobami ze stowarzyszenia Pomysł na Józefosław (i nie tylko) zdecydowaliśmy się społecznie zrobić takie pomiary sami. Jako że temat wcale nie prosty, w szczególności w fazie opracowania danych, zajęło nam to trochę czasu. Teraz jest to jednak bardzo dobry moment, aby pokazać wyniki pomiarów.

Poniżej przedstawiamy raport, który w skondensowanej formie jest łatwiej analizować.

Nie będziemy tu i teraz wyciągać wniosków. Niech każdy sam obejrzy liczby i sobie je interpretuje. My przekazujemy komplet danych Gminie, aby eksperci mogli wykorzystać te dane w swoich działaniach dla naszej okolicy.

Pomiary zostały wykonane na skrzyżowaniach: Wilanowska/Geodetów, Wilanowska/Cyraneczki, Wilanowska/Działkowa, Julianowska/Geodetów (13.09.2016 r.), Osiedlowa/Krótka/Bażancia (29.11.2016 r.) oraz na ulicy Ogrodowej (24.11.2016 r.). Pomiarów dokonał zespół w składzie: Michał Baranowski, Paweł Chorzempa, Jacek Sut i Robert Widz. Razem z Anią Czerwieniec dzielnie liczyliśmy samochody na skrzyżowaniach, dzięki czemu powstał ten raport.

Robert Widz

30.11.2016 r.

pomiar 1 pomiar 2 pomiar 3 pomiar 4 pomiar 5

 

Raport w postaci pliku pdf można zobaczyć tutaj.

11 komentarzy:
  1. Gość
    Gość says:

    Bardzo ciekawa analiza i a poświęcenie osób liczących warte docenienia. Przecież była to dla radnych uciążliwa praca w szkodliwych (smrodliwych) warunkach. Niemniej teraz naocznie można się przekonać koło jakich „zielonych płuc” mieszkamy. Tysiąc aut na godzinę to dużo za dużo i chyba las tego nie „przerobi”. Z układu dróg widać wyraźnie, że brakuje swobodnego wyjazdu przedłużeniem ul. Cyraneczki do ul. Puławskiej i/lub inną równoległą do niej, zbierającej ruch z Wilanowskiej w stronę ul. Puławskiej. Inaczej J&J wkrótce się zatka, a mieszkańcy się uduszą od spalin.

    Odpowiedz
    • Robert Widz
      Robert Widz says:

      Liczba już jest.. A metoda pomiarów była prosta: nagranie filmów na skrzyżowaniach i postprodukcja :). Oczywiście metoda postprodukcji jest najciekawsza (która zresztą ewoluowała z każdym kolejnym skrzyżowaniem). Jedna osoba ogląda film i dyktuje kod w zależności od strony i kierunku w którym porusza się pojazd. Na skrzyżowaniu czterowlotowym jest więc 12 kodów, dzięki czemu wiemy nie tylko ile jest samochodów ale skąd i w którą stronę jadą. Do tego znacznik czasu. Potem już „tylko” tabela przestawna w excelu, która wszystko zlicza i przeniesienie tego na schemat skrzyżowania. Na końcu szukanie najbardziej czytelnej formy raportu. Diagramów (i cyferek) jest tak dużo, że można się gapić w nie godzinami..

      Odpowiedz
  2. Mieszkaniec Cyraneczki
    Mieszkaniec Cyraneczki says:

    Z danych wynika że między 8:00 – 9:00,
    44% ruchu przez Józefosław do Puławskiej to może być tranzyt (przez Julianowską),
    żeby objechać niewydolną Okulickiego/Puławska.

    Odpowiedz
  3. Mieszkaniec Cyraneczki
    Mieszkaniec Cyraneczki says:

    Dodatkowo, z danych wynika że tylko między 7:00 – 9:00 (przez 2 h),
    z J&J wyjeżdża prawie 5 tys samochodów, przy zameldowanych 10 tys mieszkańców.

    Odpowiedz
  4. jemiola
    jemiola says:

    Panie Radny, czy jednocześnie z ulicą Cyraneczki może powstawać ulica Krótka? Aż się prosi, by Krótką można było w normalnych warunkach dojechać do Bażanciej. Bez utonięcia w błocie na polu. Pamiętam, że gdzieś już pan pisał o tym, że właściciel pola się nie zgadza na odsprzedanie metra czy dwóch, ale to chyba kwestia ceny albo Zridu. A Krótka jest naprawdę jedną z kluczowych ulic łączących naszą wieś z Puławską. I można przejechać normalnie, bez korków ulicą Bażancią, nawet pomimo zabójczych progów. Krótka i Cyraneczki jak najszybciej!

    Odpowiedz
    • Robert Widz
      Robert Widz says:

      Trwa projektowanie i uzyskanie decyzji ZRID dla ul. Krótkiej. Nie można określić terminu, gdyż konieczne jest uzyskanie zgody właściwego ministerstwa na odstępstwo o standardów technicznych dla drogi gminnej. Dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID będzie można przystąpić do jakichkolwiek prac na tej ulicy.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Skomentuj Alicja Wrzosiewicz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.