To, ile czasu poświęcamy na dojazd do szkoły czy pracy, zależy od całego układu komunikacyjnego aglomeracji warszawskiej. W najbliższych latach czekają nas ogromne zmiany. Będą one mieć wpływ nie tylko na czas przejazdu ale również na rozwój naszych miejscowości i całej gminy.

Najszybciej, bo już na koniec 2015 r., wykonany będzie odcinek S8 Salomea – Wolica, z łącznikiem do DK 7, do skrzyżowania DK7 z DW721. A to oznaczać będzie, że kierowcy jadący DK7 ominą Raszyn i dojadą do A2. Będzie to miało duży wpływ na ruch na Puławskiej, gdyż dziś wiele samochodów omija Raszyn kierując się do ul. Puławskiej. Wracając z Warszawy z okolic centrum i Ochoty również łatwiej będzie dotrzeć do zachodniej części gminy Piaseczno nowym odcinkiem S8.

Najnowsze informacje dotyczące buspasa na ul. Puławskiej wskazują na rok 2016, kiedy to mają być wytyczone pasy dla autobusów. Obecnie na zlecenie ZTM prowadzone są prace projektowe. Przewiduje się, że koszt wytyczenia buspasów to ok. 20 mln. złotych. Dodatkowe pasy skrócą czas przejazdu autobusami i staną się atrakcyjną alternatywą dla samochodów osobowych.

Rozpoczęły się prace modernizacyjne szlaku kolejowego z Warszawy do Radomia. W pierwszej kolejności przebudowany jest odcinek z Warszawy do Piaseczna. Prace na tym odcinku mają zakończyć się pod koniec 2016 r. To pozwoli na uruchomienie Szybkiej Kolei Miejskiej do Piaseczna. Wtedy dojazd do PKP Jeziorki stanie się kolejną opcją dojazdu do Warszawy.

Południowa Obwodnica Warszawy ma być dokończona w 2019 r. To też będzie mieć ogromny wpływ na ruch w naszej części aglomeracji. Nie tylko mniejszy będzie ruch na Puławskiej powyżej POW ale będzie też dodatkowy węzeł na ul Powsińskiej.

Droga wojewódzka 721, która przecina Piaseczno, ma również ogromne znaczenie dla mieszkańców gminy Piaseczna. Dla odcinka tej drogi od ul. Julianowskiej do ul. Mleczarskiej jest już pozwolenie na budowę, ale ze względu na brak środków w budżecie wojewódzka mazowieckiego, nie ma konkretnych planów rozpoczęcia budowy. Pozwolenie nie obejmuje skrzyżowania ul. Okulickiego z ul. Puławską, który jest częścią drogi krajowej 79. Za DK 79 odpowiada GDDKiA. Odcinek od ul. Mleczarskiej do DK7 (skrzyżowanie wybudowane w ramach budowy S8 Salomea – Wolica) znalazł się w regionalnym programie operacyjnym (RPO) wojedztwa mazowieckiego. Można się więc spodziewać, że będzie wybudowany do 2019 r.

Tzw. trasa mostowa, czyli nowy ślad DW721, przebiegający obok Julianowa i Józefosławia (ul. Cyraneczki ma docelowo być włączona w tę drogę) to “pieśń dalekiej przyszłości”.

S7 – tzw. Puławska bis, znalazła się w programie budowy dróg krajowych i autostrad. Ma być gotowa do 2019 r. Powstanie węzeł z nową DW721, kolejny w Woli Gołkowskiej. Czekamy z niecierpliwością na tę drogę ekspresową. Wtedy faktycznie Puławska ma szansę stać się drugoplanową drogą dojazdową do Warszawy z południowej części aglomeracji warszawskiej.

Nowa obwodnica Konstancina-Jeziorny w kierunku Góry Kalwarii (droga wojewódzka 724) ma również szansę na finansowanie w ramach obecnego RPO. Ale nie ma jeszcze szczegółów dotyczących finansowania tej inwestycji.

Skrzyżowanie Okulickego i Puławskiej, newralgiczne miejsce dla mieszkańców Piaseczna (i nas też, bo ma wpływ na potoki samochodów w Józefoslawiu i Julianowie) jest w gestii GDDKiA. Pomimo wielu wniosków i próśb gminy Piaseczno o modernizację tego odcinka DK7, GDDKiA konsekwentnie odmawia tej inwestycji, tłumacząc się brakiem środków. To dlatego ul. Puławska od Energetycznej do Chyliczkowskiej wygląda tak, jak wygląda. Bez decyzji GDDKiA niewiele sie tu zmieni, niestety.
aglomeracja 1